De feestdagen zijn weer voorbij en de goede voornemens weer gemaakt. Goede voornemens ontstaan vaak omdat je een situatie mee hebt gemaakt, die je niet graag nog ééns mee wilt maken. Bijvoorbeeld; die enorme kater die je had op 27 december en / of 1 januari. Iets te diep in het wijnglaasje gekeken? Dan weet je vaak al waar die barstende hoofdpijn vandaan komt…. (Quote het stemmetje in je achterhoofd: “Hmm.. misschien de volgende keer toch maar iets rustiger aan met het bijvullen van m’n glas?”) Maar soms krijg je ook hoofdpijn van slechts één of twee glaasjes wijn. Hoe kan dit? En hoe kun je dit in de toekomst voorkomen, zodat je ook in het nieuwe jaar met een gerust hart een flesje wijn open kunt trekken. In dit artikel vind je tips, feiten en fabels wat betreft de welbekende wijnhoofdpijn.

 

Tip 1: Drink water!
Het is een inkoppertje, maar toch echt de belangrijkste, best werkende en meest vergeten tip om wijnhoofdpijn te voorkomen: Drink naast elk glas wijn minstens 1 glas (nog beter; twee glazen) water. Ook voor je begint met wijn drinken, kun je het beste een glas water drinken. Het glas wijn lest onze dorst namelijk wel, maar de alcohol droogt ons lichaam uit. Het voelt dus alsof je veel vocht binnen krijgt, maar je lichaam heeft er niets aan. Een beetje water bij de wijn doet dus echt wonderen!

 

Tip 2: Ga voor kwaliteit
Dure wijn is absoluut niet altijd beter dan goedkope wijn. Een té goedkope wijn daarentegen, kan wel degelijk slecht zijn. De kwaliteit van de wijn kan zo slecht zijn, dat de wijnmaker er verschillende stoffen aan toevoegt, zodat de wijn toch goed smaakt. Denk hierbij aan extra toegevoegde suikers, alcohol of veel sulfiet om de wijn stabiel te maken. Wijnen met veel toevoegingen hebben een grotere kans om hoofdpijn te veroorzaken. Wat is een té goedkope wijn? Je weet natuurlijk nooit helemaal de achtergrond van een wijn, maar mijn tip is om een onderste prijsgrens van ca. €4,- aan te houden. Onder deze grens kun je geluk hebben, maar is het absoluut tricky wat de kwaliteit van de wijn betreft!

 

Tip 3: Kijk naar het alcoholpercentage

De alcoholpercentages van wijnen kunnen ver uit elkaar liggen. Een zoete witte wijn uit een koel klimaat heeft bijvoorbeeld maar 8% alcohol terwijl een rode krachtpatser uit een heet klimaat wel 14% kan hebben. Pas je drinkgedrag hier op aan en kies een juiste wijn bij het juiste moment. Wil je lekker borrelen en niet te veel op de hoeveelheid hoeven letten? Drink in dat geval bijvoorbeeld een halfzoete Riesling uit Duitsland. Deze fijne dorstlesser ligt vaak bij ongeveer 11% alcohol en komt daardoor minder hard aan. Wil je een goed en smaakvol glas wijn bij een mooi vleesgerecht? Dan heb je vaak aan één of twee glazen genoeg, maar moeten deze wel mooi vol en krachtig smaken. Dan kun je bijvoorbeeld een Malbec uit het warme Argentinië kiezen. Veel smaak en meer alcohol, dus oppassen met de hoeveelheid.

 

Tip 4: Geniet met mate

Mijn laatste tip is ook een absolute inkopper en heel cliché, maar je weet wat ze over clichés zeggen….. Helaas zijn ze maar al te vaak waar. Geniet met mate. Wijn is gemaakt om van te genieten; hoe langzamer en bewuster je hem drinkt, des te fijner hij wordt. Een wijn verandert ook van smaak als hij een tijdje in het glas zit. Geef hem deze tijd om zo de volledige smaak van de wijn te kunnen proeven. Voor de doordrinkers onder ons een uitdaging, maar zeker de moeite waard!

 

Feiten en fabels over vreemde stofjes in je wijn
Dan zijn er nog een paar feiten en fabels over een aantal vreemde stofjes die je in je wijn kunt vinden en die een mogelijke reden kunnen zijn van hoofdpijnklachten.

Sulfiet

Je hoort heel vaak dat sulfiet als dader van de hoofdpijn wordt gezien, maar heel vaak is dit niet waar. Sulfiet is een organische stof die van nature in druiven en andere groente- en fruitsoorten zit. Er zit dus altijd sulfiet in wijn. De wijnmaker mag extra sulfiet aan de wijn toevoegen om de wijn houdbaar te maken. De wettelijk toegestane hoeveelheden zijn miniem en dus vaak verwaarloosbaar. Gedroogde abrikozen hebben bijvoorbeeld tot wel 10 keer zoveel sulfieten in zich. Er is echter een kleine groep mensen, die gevoelig is voor sulfieten. Voetnoot daarbij is dat de reactie van een sulfietallergie eerder uit astmaklachten, dan uit hoofdpijn bestaat.

Tannine

Tannine vindt je in de schilletjes van de druiven en is datgene wat ervoor zorgt dat een rode wijn zijn rode kleur krijgt. Het zijn antioxidanten en ze zorgen voor het ietwat droge gevoel wat je in je mond krijgt bij het drinken van een rode wijn. Ze zorgen er tevens voor dat de wijn heel lang bewaard kan worden. De tannines komen uit de schilletjes van de druiven, maar ook uit de steeltjes en de pitjes. Als de rode wijn op hout gerijpt is, zal deze ook meer tannine bevatten omdat het hout ook tannine aan de wijn afgeeft. Sommige mensen zijn gevoelig voor deze tannines en krijgen daardoor sneller hoofdpijn van (houtgerijpte) rode wijnen. Om te testen of dit bij jou het geval is kun je kijken of je na het eten van pure chocolade of soja en het drinken van donkere thee hoofpijn krijgt. Dit zijn namelijk producten die ook een hoog gehalte aan tannine hebben.

Histamine

Voedsel en dranken die een gisting hebben ondergaan, hebben hogere histamine-waarden. Denk hierbij aan tofu, champagne, rode wijn, ketchup en gedroogde vleeswaren. Histamine kan ontstekingen en slapeloze nachten veroorzaken. Histamine wordt in je lichaam aangemaakt en is een gevolg van een allergische reactie. De reactie laat zich zien door heftige reacties als droge ogen, snotterigheid en hoofdpijn. Sommige mensen zijn allergisch voor gist in wijn. In dat geval is het verstandig om geen andere producten met gist (zoals brood of harde kazen) te eten tijdens het drinken van wijn. Bij een extreme allergie, is het verstandiger anti-histamine medicatie te nemen of helemaal van wijn weg te blijven.

Tyramine

Naarmate voedsel ouder wordt en de proteïnes afgebroken worden, stijgt het niveau van tyramine. Tyramine kan al tijdens het wijnmaakproces ontstaan door een malolactische gisting. ‘Romige’ witte wijnen hebben deze gisting bijvoorbeeld gehad. Tyramine is het stofje dat migraine veroorzaakt en zorgt ervoor dat je bloedvaten zich vernauwen. Je vindt tyramine in verschillende producten als oude kazen, gedroogd vlees, yoghurt, soya, bonen, garnalenpasta, kokosnoot, gist, bananen, frambozen, ananas, avocado en meer. Als je al vaak last hebt van migraine, dan kan het zijn dat de tyramine in de wijn deze migraine kan triggeren.

Al deze vreemde stofjes hebben slechts een uitwerking bij een kleine groep mensen. Herken je één van de gevallen? Dan kun je met de andere genoemde producten testen of je echt zo’n allergie hebt. In alle andere gevallen zou ik de eerste vier tips aanraden en de feiten en fabels over de gekke stofjes heel snel vergeten en samen met de 4 gouden tips lekker gaan genieten van wijn….zonder hoofdpijn :-)!

Bronnen:
- http://winefolly.com/tutorial/wine-headache/
- https://gezondnu.nl/dossiers/waarom-krijg-ik-hoofdpijn-van-rode-wijn/
- http://www.womenshealthmag.nl/Health/reden-waarom-hoofdpijn-rode-wijn
- https://www.voedselallergie.nl/allergenen/sulfiet.html